Ewidencja środków trwałych – poradnik krok po kroku

Ewidencja środków trwałych – poradnik krok po kroku

Prowadzenie własnej firmy wiąże się z koniecznością skrupulatnego rozliczania kosztów związanych z działalnością gospodarczą. Przedsiębiorcy mogą korzystać z odliczeń podatkowych tylko wówczas, kiedy poniesione koszty mają realny wpływ na osiąganie przychodu. Od tego roku zmieniły się trochę przepisy podatkowe w kwestii rozliczania kosztów.

Środki trwałe to wyposażenie firmy o dużej wartości

Kupując rzeczy o wartości do 10000 złotych można je wrzucić w bieżące koszty bądź w koszty wyposażenia. Do tej kwoty zakupu można odliczyć koszt od przychodu jednorazowo i w całości. Wystarczy faktura zakupu, żeby rozliczyć koszt w książce przychodów i rozchodów oraz odliczyć podatek VAT. Droższe zakupy wyposażenia firmy musimy wpisać do ewidencji środków trwałych. Ewidencję takich środków trwałych prowadzić samemu, ale może to również robić za nas biuro rachunkowe.

Bo wcale nie jest łatwe rozliczanie swojej działalności samodzielnie. Czasem warto po prostu skorzystać z usług profesjonalnego biura rachunkowego i zająć się generowaniem przychodu. Prowadząc księgowość samemu należy pamiętać o tym, że zakupy wyposażenia powyżej kwoty dziesięciu tysięcy należy wpisać, jako środek trwały. Sama ewidencja środków trwałych to nic innego jak ich spis. Jeszcze do niedawna można było taki dokument prowadzić w wersji papierowej. W tym roku można to robić jedynie elektronicznie, ponieważ papierowe ewidencje czy książki przychodów i rozchodów straciły już rację bytu pod względem prawnym.

Środki trwałe podlegają amortyzacji, czyli miesięcznemu odpisowi kosztów

Środki trwałe podlegają amortyzacji. Oznacza to mniej więcej tyle, że nie odlicza się takiego kosztu jednorazowo od przychodu. Amortyzacja może trwać 24 miesiące, ale można również zdecydować się o dłuższej amortyzacji. I tutaj znowu przydaje się biuro rachunkowe, które z pewnością doradzi najlepsze rozwiązanie. Amortyzowanie to podzielenie kosztu wyposażenia na określoną liczbę miesięcy i comiesięczne odliczanie tej kwoty od przychody. Zatem można powiedzieć, że amortyzowanie to comiesięczne pomniejszanie wartości tego zakupu i stale koszty w firmie. Amortyzowanie środków trwałych ma najczęściej zastosowanie w przypadku zakupu samochodu na firmę.

Kosztów zakupu nie powinno się rozliczać jednorazowo a właśnie poprzez ich amortyzowanie. Amortyzacja ma sporo zalet dla osób, które prowadzą firmy i korzystają z rozwiązań finansowych takich jak kredyty. Dzięki odpowiedniemu zapisowi kosztów zakupu środków trwałych ich miesięczna amortyzacja nie obniża zdolności kredytowej. Jest to niewątpliwie duży plus dla tych, którzy swoją płynność finansową opierają na bankowych kredytach. Jeśli chodzi o kupowanie samochodów do firmy to rozwiązaniem pozwalającym uniknąć amortyzacji jest leasing.

Ewidencję kosztów i środków trwałych najlepiej zlecić profesjonalistom

Chociaż rozliczenia podatkowe związane z działalnością gospodarczą nie są nazbyt trudne to jednak najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy biura rachunkowego. Zwłaszcza w firmach, które działają na dużą skalę, biuro rachunkowe będzie najbardziej pomocne. Prowadzenie własnej firmy to wyzwanie, ale najważniejszym celem każdego przedsiębiorcy jest uzyskiwanie przychodów a przede wszystkim dochodów.

Nawet najprostsza forma rozliczeń z urzędem skarbowym wymaga wiedzy dotyczących podstaw księgowości. Trzeba prowadzić książkę przychodów i rozchodów, ewidencję wyposażenia oraz środków trwałych, trzeba wiedzieć wszystko na temat amortyzacji i odliczeń. To są rzeczy, które można opanować samemu, ale dzisiaj po prostu nie ma sensu tracić na to czasu.

Prowadzenie księgowości przez biuro rachunkowe to porządek w dokumentach

Usługi profesjonalnych biur rachunkowych to koszty kilkuset złotych miesięcznie w przypadku naprawdę sporej liczby dokumentów do księgowania. W tej cenie biuro rachunkowe dopilnuje wszystkiego co istotne dla prawidłowego funkcjonowania biznesu. Dzisiaj cała firmowa dokumentacja podatkowa musi być prowadzona elektronicznie.

W firmowych papierach księgowych wszystko musi być na swoim miejscu. Korzystając z biura rachunkowego nie musimy się też obawiać kontroli z urzędu skarbowego. Całość dokumentacji jest dostępna do względu w biurze księgowym i to właśnie tam odbywa się cała kontrola. Chcąc rozwijać firmę i poświęcić jej czas warto oszczędzić sobie trudności związanych z prowadzeniem firmowej księgowości.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij