Wszędzie tam, gdzie swoja siedzibę mają organy działalności publicznej niezbędne jest ich właściwe oznakowanie. Dzięki temu nie tylko będą bardziej widoczne dla petentów, lecz przede wszystkim zapewnią powagę urzędu.
Tablice urzędowe emaliowane – poznaj obowiązujące przepisy
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 1995 r. dotyczące organów działalności publicznej wymaga stosowania właściwego oznaczania siedzib urzędów i instytucji. Tutaj zastosowanie mają zewnętrzne tablice urzędowe oraz godło państwowe. W ten sposób podkreśla się prestiż i godność urzędu. W dzienniku ustaw z 1955 r. nr 47, poz. 314 w sprawie tablic i pieczęci urzędowych zostały zawarte konkretne wytyczne dotyczące sposobu, rodzaju oraz zasad oznaczenia wszelkich placówek publicznych. Oznacza to, że tablice urzędowe muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami. Dotyczy to zarówno szkół, przedszkoli, jak i urzędów czy starostw powiatowych, a także rzecz jasna sądów.
Poznaj placówki, na budynkach których powinny widnieć tablice urzędowe
Tablice urzędowe mają za zadanie oznakować określone placówki. W znaczący sposób podkreślają też renomę, a także państwowy charakter, co niewątpliwie odnosi się także do konieczności odpowiednia zachowywania się czy stroju zachowującego powagę urzędu. Tablice dla urzędów, szkół powinny się znaleźć w każdym miejscu, gdzie prowadzi się działalność publiczną. Możemy tutaj wymienić szkoły, uczelnie publiczne, przedszkola, sądy i prokuratury, jednostki administracji publicznej, zatem wszelkiego rodzaju urzędy, w tym jednostki policji. Przepisy te obejmują także jednostki wojskowe oraz biblioteki państwowe czy urzędy wojewódzkie, powiatowe, gminne i miejskie. Ponadto zamontowany szyld musi znajdować się we właściwym miejscu. W tym przypadku to miejsce musi być widoczne i dzięki temu umożliwić obywatelowi identyfikację danej instytucji.
W którym miejscu powinna znaleźć się tablica urzędowa?
Jest wiele przepisów regulujących zasady umieszczania banerów z informacją o działalności podmiotów publicznych. Przede wszystkim szyld informacyjny musi znajdować się na zewnętrznej fasadzie budynku w jego przedniej części, nad wejściem. Jeżeli z jakiegoś powodu nie jest to możliwe, wtedy można tablicę urzędową umieścić po prawej stronie od głównych drzwi. W takiej sytuacji powinna być ona połączona z tabliczką, która obejmuje nazwę instytucji publicznej. Wszelkie szyldy urzędowe, które zawierają nazwę jednostki muszą zawierać także godło Rzeczpospolitej Polskiej.
Rozmiar tablicy urzędowej – czy jest określany przez przepisy?
W tym przypadku nie ma ścisłych zasad dotyczących gabarytów danej tablicy urzędowej. Dyrektywa zawiera jedynie stwierdzenie o wymiarze szyldu, który jest określany w stosunku do wysokości znaku, np. alfabetycznego. Ten stosunek wynosi 1:3. Jeżeli jednak, na skutek takiego działania, tablica traci przejrzystość i jej odczytanie jest trudne, to można zastosować inny wymiar.
Wysokość liter i długość napisu – co warto wiedzieć?
Według przepisów znaki alfabetyczne powinny mieć wysokość 5 cm. Można również stosować skrócenia wyrazu bądź też zastosować mniejsze litery dla danego fragmentu napisu, który jest mniej ważny. Jednak 5 cm wysokości należy zawsze stosować w przypadku czołowej i fundamentalnej nazwy danego obiektu. Ponadto znaki muszą być przejrzyste i czytelne.
Poznaj technologie tablic urzędowych
Każda tablica powinna być trwała. Zatem musi być wykonana z takiego materiału, który jest odporny na warunki atmosferyczne, a przy tym estetycznie się prezentuje. Doskonale sprawdzają się tutaj tablice metalowe, które wypalane są w temperaturze 900 stopni Celsjusza. Bardzo trwałe są także modele emaliowane, tym bardziej że są odporne nawet na uszkodzenia mechaniczne czy silne promieniowanie UV. Innymi materiałami, które się wykorzystuje, są kompozyty. Składają się z kilku warstw i wypełnione są substancją polipropylenową, a od zewnątrz obudowane są aluminium. Ten rodzaj jest już mniej trwały. Można zdecydować się także na tablice wypukłe bądź też płaskie.