Proces certyfikacji ISO 9001 dla firm – instrukcja krok po kroku
Przedsiębiorcy wiedzą, że wyróżnienie na tle konkurencji jest kluczowe, aby skutecznie rozwijać biznes i efektywnie zarządzać firmą. Jednym z czynników, na które zwracają uwagę konsumenci i potencjalni partnerzy biznesowi jest spełnienie międzynarodowych standardów. Z poniższego tekstu dowiesz się, jakie korzyści przyniesie certyfikacja systemu zarządzania jakością ISO Twojej organizacji. Poznaj, jak krok po kroku wygląda cały proces!
Norma ISO 9001 – na czym polega?
Norma ISO 9001 została opracowana przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (International Organization for Standardization) i stanowi jeden z najpopularniejszych standardów na całym świecie o niezwykle szerokim zastosowaniu. Ze względu na to, że dotyczy systemów zarządzania jakością, może zostać wdrożona zarówno w wielkich przedsiębiorstwach, jak i organizacjach pożytku publicznego, m.in. szpitalach czy urzędach państwowych. Jej głównym celem jest zapewnienie, że sposób działania firmy pozwala na dostarczanie klientom produktów i usług zgodnych z wymaganiami. Istnieją dwie możliwości wdrożenia normy ISO 9001 – samodzielnie lub z pomocą firmy zewnętrznej, która oferuje m.in. doradztwo lub przeprowadzenie audytu wewnętrznego. Warto dodać, że korzystając z usług jednostki certyfikującej, organizacja otrzymuje oficjalne pisemne potwierdzenie w postaci certyfikatu.
Jak uzyskać certyfikat ISO 9001?
Na samym początku całego procesu dana firma powinna przygotować niezbędną dokumentację dopasowaną do specyfiki organizacji, w której pojawią się m.in. informacje na temat polityki jakości czy poszczególnych procedur. Uzyskanie certyfikatu ISO 9001 nie jest możliwe bez wcześniejszego wdrożenia wymagań normy. Na tym etapie należy wprowadzić w życie zawartość przygotowanej wcześniej dokumentacji i zapoznać z nią cały zespół. W celu określenia ewentualnych niezgodności odpowiednio przeszkolony i wyznaczony do tej roli pracownik przeprowadza audyt wewnętrzny i wskazuje obszary, które wymagają poprawy.
Aby uzyskać oficjalne potwierdzenie, czyli certyfikat niezbędna okaże się pomoc jednostki certyfikującej. Niezależny audytor ISO 9001 sprawdza i ocenia, czy normy zostały wdrożone, a kierownictwo i pracownicy ich przestrzegają. Na podstawie zebranych informacji i pozytywnym rozpatrzeniu sprawy zapada decyzja o przyznaniu certyfikatu.
Dlaczego warto wziąć udział w procesie certyfikacji systemu zarządzania jakością ISO 9001?
Udział w procesie certyfikacji systemu zarządzania jakością ISO 9001 jest dobrowolny, ale warto rozważyć takie rozwiązanie ze względu na liczne korzyści biznesowe. Uzyskanie certyfikatu to oficjalny dokument potwierdzający, że organizacja firmy pozwala na dostarczanie wysokiej klasy produktów i usług, dzięki czemu można zyskać zaufanie konsumentów. To dobry sposób nie tylko na utrzymanie lojalności aktualnych klientów, ale i pozyskanie nowych odbiorców. Wdrożenie standardu ISO 9001 prowadzi również do efektywniejszego zarządzania organizacją, a co za tym idzie – optymalizacji i redukcji kosztów. Firma posiadająca certyfikat ISO 9001 ma szansę na umocnienie swojej pozycji na rynku i na tle konkurencji. Przy udokumentowanym doświadczeniu o wiele łatwiej nawiązywać kontakty biznesowe, zyskując tym samym przewagę nad innymi przedsiębiorstwami.