Jak uzyskać dotację na termomodernizację w czterech prostych krokach?
Stan polskiego powietrza jest delikatnie mówiąc zły. Do smogu w dużym stopniu przyczynia się słaba efektywność energetyczna. Cóż każdy chce mieć w domu, czy w firmie ciepło, ale zamiast zainwestować w wymianę starych okien to niemal każdy z nas odkręca zawór grzejnika, a to z kolei generuje jeszcze większe koszty za ogrzewanie. Dlatego należy z tym walczyć. Jak wiadomo wymiana np. stolarki okiennej, czy też wymiana źródła ciepła jest bardzo kosztowna. Na szczęście można można ubiegać się o dotację termomodernizacyjną. I wcale nie jest to trudne. Przedstawimy wam cztery proste kroki jak o nią się starać.
Dotacja na termomodernizację – tytułem wstępu
Dotacja na termomodernizację ma na celu poprawienie efektywności energetycznej. Ale trzeba również spełniać określone warunki. Na samym początku trzeba wiedzieć, że owa efektywność powinna być zwiększona o minimum 25%. Można to uzyskać decydując się na ocieplenie obiektu, wymianę stolarki okiennej, a także zamontowanie energooszczędnego oświetlenia. Warto też zdecydować się na przebudowę systemów grzewczych, a także zastosowanie systemów zarządzania budynkiem. Choć koszty inwestycji mogą wynosić nawet milion złotych, to tak naprawdę efekty będą niemal od razu widoczne, a inwestycja może naprawdę szybko się zwrócić.
Krok pierwszy: Audyt energetyczny ex-ante
Jeżeli chcesz ubiegać się o dotację na termomodernizację to musisz posiadać audyt energetyczny ex-ante. Zatem to twój krok pierwszy. Otóż w audycie znajduje się aktualne zużycie energii w danym budynku. Musi być w nim także zawarty rodzaj instalacji. Oczywiście może on być wykonany tylko i wyłącznie przez audytora energetycznego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009r. Audytor musi w nim wskazać rozwiązania, które pozwolą na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i jednocześnie kluczowe znaczenie ma wprowadzenie odpowiednich rozwiązań technologicznych, które także na to wpłyną. Każdy audyt ex-ante musi zawierać np: ilość zaoszczędzonej energii elektrycznej, jak i cieplnej w skali roku, ale również jak zmniejszy się zużycie energii, a także na ile szacuje się spadek emisji gazów cieplarnianych. W audycie muszą zostać też ukazane rozwiązanie, które pozwolą na dodatkowe wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych.
Krok drugi: Wniosek
Jeżeli uzyskasz już audyt koniecznie musisz wypełnić wniosek o pożyczkę. Poza danymi osobowymi należy również uwzględnić rachunki zysków i strat z 3 ostatnich lat. Niezwykle ważny jest też bilans, choć może być w wersji uproszczonej. Muszą być w nim zawarte informacje dotyczące majątku trwałego, obrotowego, ale również te dotyczące masyw długoterminowych, ale i tych krótkoterminowych. Do wniosku obowiązkowe jest dołączenie załączników takich jak: kwestionariusz osobowy, a także oświadczenia o niekaralności, o stanie cywilnym, upoważnienie do InfoMonitora, czy wpis do ewidencji/KRS. Konieczne jest też zaświadczenia o niezaleganiu w ZUS i US.
Krok trzeci: Ciąg dalszy formalności – przygotuj weksel in blanco
Aby otrzymać pożyczkę termomodernizacyjną konieczne jest posiadanie zabezpieczenia. Może to być weksel in blanco. Powinien on posiadać upoważnienie dla pożyczkodawcy. Zabezpieczeniem może być również hipoteka, czy zaświadczenie osób trzecich. Koniecznie należy udać się także do notariusza, gdyż wymagane jest notarialne poświadczenie, że kredytobiorca podda się egzekucji komorniczej w razie nieterminowego spłacania długu.
Krok czwarty: Już prawie…
Teraz musisz udać się osobiście do siedziby PFRR lub do jednego z Centrów Wspierania Biznesu ze wszystkimi dokumentami. Po podpisaniu się, konieczna jest rejestracja w rejestrze wniosków funduszu. Jeżeli otrzymałeś jakąś pomoc z de minimis, czyli z pomocy publicznej to także musisz zawrzeć takowy wniosek i dołączyć go do reszty dokumentów.
Po złożeniu wniosku zostaje on poddany w tryb postępowania kwalifikacyjnego. Dopiero po pozytywnej weryfikacji umowa zostaje podpisana. Warto wiedzieć, że maksymalny termin oczekiwania wynosi do 30 dni kalendarzowych od czasu podpisania umowy. Oczywiście wydatkowanie środków należy udokumentować.