Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Jednym z najważniejszych działań w doskonaleniu i rozwijaniu przedsiębiorstwa jest analiza procesów biznesowych. Wiele osób może nie zdawać sobie sprawy, jak w praktyce wygląda cała procedura i jakie metody działania się wyróżnia. Przeczytaj poniższy tekst, aby zyskać niezbędną wiedzę, dzięki której firmy nie tylko odnoszą sukces, ale i podnoszą konkurencyjność na rynku. Czy audyt zewnętrzny może być kluczowym narzędziem w realizacji tego celu? Jaką rolę odgrywa audytor wewnętrzny w całym procesie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej!
Analiza procesów biznesowych stanowi kompleksowy proces oceny, identyfikacji i doskonalenia sekwencji działań w firmie mających na celu osiągnięcie określonych celów biznesowych. Definicja to jedno, ale co oznacza to wszystko w praktyce? Bada się poszczególne działania i procedury, jakość przepływu informacji, zasobów oraz efektywności, aby zidentyfikować obszary wymagające usprawnienia. Wszelkiego rodzaje organizacje bazując na analizie, mogą efektywniej zarządzać procesami, co prowadzi do optymalizacji kosztów czy poprawy jakości produktów lub świadczonych usług.
W analizie procesów biznesowych stosuje się różnorodne metody, aby kompleksowo zrozumieć, ocenić i usprawnić funkcjonowanie procesów w firmie. Możliwości jest naprawdę sporo, a ostateczny wybór zależy oczywiście od samej organizacji. Jedną z popularnych metod jest BPM (Business Process Management), czyli zarządzanie procesami biznesowymi, polegające na ciągłym monitorowaniu, analizie, a następnie doskonaleniu procesów wewnątrz przedsiębiorstwa. Kolejne, często wprowadzane rozwiązanie to analiza SIPOC (Supplier, Input, Process, Output, Customer), koncentrująca się na zidentyfikowaniu kluczowych elementów procesu oraz ich relacji z dostawcami i klientami. Sposobów analizy procesów biznesowych jest oczywiście o wiele więcej. W dalszej części tekstu przyjrzymy się bliżej audytom zewnętrznym i wewnętrznym.
Audytor wewnętrzny to osoba, która jest zatrudniona w danej firmie, a do jej zadań należy ocena i kontrola wewnętrznych procesów przedsiębiorstwa. Specjalista pełniący tę funkcję musi dysponować odpowiednią wiedzą na temat struktur i funkcjonowania organizacji. Oprócz identyfikacji obszarów ryzyka audytor wewnętrzny poszukuje również potencjalnych nieprawidłowości. Będąc częścią firmy i doskonale znając jej specyfikę, dysponuje perspektywą, która czyni jego działania bardziej efektywnymi. Ponadto zajmuje się analizowaniem dokumentacji, przeprowadzaniem wywiadów z innymi pracownikami czy szukaniem rozwiązań optymalizacyjnych. Warto podkreślić, że audytor wewnętrzny nie musi mieć żadnych dodatkowych kwalifikacji w tym zakresie. Jednak jedną z najczęściej wybieranych form zdobywania wiedzy są specjalistyczne szkolenia, w których osoby pragnące się dokształcić mają okazję nie tylko poznać zagadnienia teoretyczne, ale i doskonalić swoje umiejętności w praktyce.
Oprócz audytu wewnętrznego wyróżnia się również audyt zewnętrzny. Co je różni? Pierwszy – jak wspomniano wcześniej – jest przeprowadzany przez audytora wewnętrznego, czyli wyznaczonego pracownika danej firmy, a drugi przez niezależnych specjalistów. Audyt zewnętrzny ma na celu nie tylko ocenę, ale także potwierdzenie sprawozdań finansowych, gwarantując rzetelność informacji dla interesariuszy, takich jak inwestorzy czy kontrahenci. Warto dodać, że decyzja o przeprowadzeniu audytu zewnętrznego jest dobrowolna, a jego zwieńczeniem jest uzyskanie certyfikatu, który staje się również narzędziem marketingowym i wpływa na budowanie wiarygodnego wizerunku firmy i zaufania klientów.