Transakcje kupna i sprzedaży są przez nas zawierane każdego dnia. Dotyczą one zarówno produktów codziennego użytku, tych najdrobniejszych i najtańszych, jak i ekskluzywnych, drogich, nad których kupnem musimy się sto razy zastanowić. Zarówno nabywcę gumy do żucia jak i nabywcę drogiej sukni z butiku znanego projektanta obowiązują takie same zasady zawierania transakcji i takie same prawa konsumenckie.

Gdy chcę zwrócić towar

Prawo i przepisy w kwestii zwracania zakupionego towaru są jednoznaczne i pozwalają jasno określić, kiedy mamy możliwość zwrotu towaru.

Wiele sklepów zasłania się widocznymi w sklepie karteczkami głoszącymi “zwrotów nie przyjmujemy”, jednak nie do końca jest to legalny zapis.

Kiedy mogę zwrócić towar do sklepu?

Według obowiązującego prawa, klient ma prawo zwrócić do sklepu zakupiony towar i żądać wymiany lub zwrotu pieniędzy, gdy zostanie mu sprzedany towar wadliwy. Dotyczy to nie tylko sklepów internetowych, ale również stacjonarnych. Jest bowiem wiele produktów, przy których stwierdzenie obecności wady może się dokonać dopiero po otwarciu opakowania i użyciu towaru.

Wtedy sprzedawca ma obowiązek przyjąć towar do wymiany na inny, sprawny, lub oddać nam pieniądze. Oczywiście dokonuje się tego na podstawie posiadania paragonu będącego dowodem zakupu tego towaru w tym konkretnym sklepie. Bez paragonu towar, nawet wadliwy, może nie zostać przyjęty do reklamacji.

Zwracać w nienaruszonym stanie

Konsument może też ubiegać się o zwrot pieniędzy lub wymianę towaru na inny, na przykład w innym kolorze, ale jest to dobrą wolą sprzedawcy. Dzieje się tak, gdy produkt nie jest wadliwy, a chęć wymiany wynika z tego, że kupujący rozmyślił się i już towaru nie chce lub zdecydował się jednak na inny kolor.

W przypadku, kto transakcja odbyła się prawidłowo, a towar nie jest uszkodzony – sprzedawca może odmówić nam zwrotu pieniędzy.

W przypadku gdy opakowanie produktu ma ślady otwierania – wówczas jest niemal pewne, że sprzedawca nie uzna reklamacji, jeśli towar nie był wadliwy.

Jest to zabezpieczenie przed dość powszechnym procederem kupowania towarów, ubrań, sprzętu elektronicznego tylko na kilka dni i zwracanie go do sklepu, co niejednokrotnie miało miejsce w zachodnich sklepach.

Gdy chcemy po kilku dniach oddać bluzkę czy buty, a nawet bieliznę, które choć raz mieliśmy na sobie – możemy być pewni, że sprzedawca nie przyjmie reklamacji.

Zakupy przez internet

Nieco inne prawa obowiązują nabywcę towaru zakupionego przez internet. W tym przypadku kupujący nie ma możliwości zobaczenia, co kupuje zanim za to zapłaci, dlatego też towar może się okazać niezgodny z jego oczekiwaniami. Jego prawem jest zatem możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny, jednak o ile opakowanie towaru nie zostanie naruszone.

Ogólne prawa konsumenckie

Generalnie każdy konsument, czy to nabywca bułki w piekarni, czy to drogiego telewizora, ma takie same prawa konsumenckie. Powinien domagać się wydania dowodu zakupu, czyli paragonu, który poświadcza, że transakcja została dokonana legalnie. Oczywiście powinniśmy dokonywać zawsze zakupów rozważnych i nie zwracać towaru do sklepu bez wyraźnej przyczyny.

Są jednak różne sytuacje, kiedy zależy nam na zwrocie pieniędzy lub wymianie towaru i wówczas prawo stoi po naszej stronie – ale tylko w określonych przypadkach. Stąd też powinniśmy dokonywać zakupów rozsądnie w sposób nieprzypadkowy, ale nie możemy też bagatelizować zachowania niektórych sprzedawców, którzy odmawiają przyjęcia reklamacji, ponieważ jest to dla nich finansowo niekorzystne.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ