Jak znaleźć inwestora projektu? Praktyczne porady
Innowacyjny pomysł na biznes to połowa sukcesu. Nie wystarczy jednak mieć pomysł – trzeba również sfinansować jego realizację. Nie zawsze mamy własne środki, które pozwolą na pokrycie niezbędnych wydatków. W takich sytuacjach nierzadko konieczne jest znalezienie inwestora – jednak od stwierdzenia „szukam inwestora” do faktycznego jego znalezienia jest długa droga. W jaki sposób uzyskać fundusze, skorzystać z venture capital? Oto lista praktycznych porad, które z pewnością ułatwią to zadanie.
Venture capital – kiedy szukać inwestora?
Finansowanie venture capital najczęściej uzyskują firmy, których zakresem działalności jest branża technologiczna oraz naukowa. To właśnie w tych branżach już na samym początku niezbędne są duże pieniądze, aby móc w ogóle zacząć jakąkolwiek działalność.
Venture capital to opcja, na którą decyduje się bardzo wiele firm – jest to bowiem znacznie bezpieczniejsza opcja, niż pożyczka w banku, banki nie podchodzą bowiem liberalnie do spłacania należności i nie da się z nimi negocjować warunków umowy.
Inwestorzy nie tylko wspierają start-upy za pomocą środków finansowych – często udzielają im również bardzo przydatnych porad, pomagają w tworzeniu strategii biznesowych, przekazują wiedzę ekonomiczną i biznesową. To właśnie dlatego jest to tak korzystna opcja dla tych, którzy szukają inwestora – znacznie minimalizuje bowiem ryzyko zniszczenia ciekawego projektu przez brak odpowiedniej wiedzy. Po środki od inwestorów warto jednak sięgać dopiero w momencie, gdy mamy już określony plan na działalność, plan działania i jasno określone cele, jakie chcemy osiągnąć.
Gdzie można szukać inwestora?
Lista miejsc w których można szukać inwestora jest dość długa. Gdzie więc można poszukiwać wsparcia finansowego dla swojej raczkującej dopiero firmy?
– Fundusze inwestycyjne (raczej dla większych projektów)
– Serwisy internetowe, pomagające w zebraniu środków dla start-upów
– Lokalni co-founderzy
– Media społecznościowe, internet
– Branżowe serwisy przeznaczone dla specjalistów
– Konferencje branżowe i tematyczne- Konkursy, granty
Jak przekonać inwestora do udzielenia nam wsparcia?
Żaden potencjalny inwestor nie zdecyduje się na udzielenie nam pożyczki „ot tak”. Zazwyczaj będziemy musieli przekonać go do tego, że inwestycja w tworzony przez nas projekt jest warta uwagi. Spotkanie z inwestorem jest więc bardzo ważne – to właśnie od niego zależy, czy uzyskamy niezbędną kwotę.
Prezentując swój projekt, warto skupić się na konkretach – planach, celach, odbiorcach projektu i kolejnych etapach realizacji. Prezentacja powinna kompleksowo przedstawiać projekt, nie powinna jednak być również zbyt długa – może to zniechęcić inwestora do zakupu. Warto również wspomnieć o posiadaniu kreatywnego zespołu, zaufania konsumentów lub bazie potencjalnych klientów.
Umowa inwestycyjna
Umowa inwestycyjna określa warunki współpracy inwestora i osoby przyjmującej pożyczkę i jest zabezpieczeniem dla obu stron. Umowa tego typu zawiera wiele zabezpieczeń dla inwestora – dopiero rozpoczynające działalność firmy wiążą się nierzadko z dużym ryzykiem utraty pieniędzy.
W umowie znajdują się również liczne prawa i korzyści dla pomysłodawcy. Umowy inwestycyjne opierają się zazwyczaj na wielu latach praktycznego doświadczenia – ich podpisywanie jest więc na ogół korzystne dla obu stron.
Umowę inwestycyjną zawsze powinien sporządzać wyspecjalizowany prawnik – da na to pewność, że treść będzie merytoryczna, a także unikniemy niejasności i nieścisłości w treści zapisów. Chcąc, aby umowa była korzystna, warto zadbać o zawarcie w niej zapisu dotyczącego ewentualnego wyjścia z inwestycji którejś ze stron. Inwestor powinien zabezpieczyć się przed wejściem do spółki niepożądanego, trzeciego podmiotu.
Zazwyczaj jest to nazywane prawem pierwszeństwa – mówi ono o tym, że jeśli pomysłodawca stworzy jakikolwiek nowy projekt w ramach swojej działalności, pierwszeństwo do jego zakupu ma zawsze inwestor – może on później sprzedać takie pomysły. Umowy inwestycyjne to na ogół dokumenty długie, zawierające bardzo wiele zapisów. Dla przejrzystości, czytelności i możliwości wyeliminowania nieścisłości warto więc stworzyć spis treści.